داغ شدن موتور یخچال

دلایل داغ شدن موتور یخچال و راهکارهای پیشگیری از آن

موتور یخچال در حکم قلب آن است و اگرمشکلی برای موتور پیش بیاید، دیگر قطعات یخچال هم درگیر می‌شوند. یکی از این مشکلات به علت داغ شدن موتور یخچال اتفاق می‌افتد و می‌تواند عمر مفید دستگاه شما را کم کند. باید از دلایل داغ شدن موتور یخچال آگاهی داشته و داغ شدن آن را جدی بگیرید.

دمای طبیعی موتور ۳۰۰ درجه فارنهایت است. روغن موتور پس از دمای بیشتر از ۳۵۰ فارنهایت، دچار مشکل خواهد شد و به دستگاه آسیب می‌زند.

اگر یخچال شما  دچار مشکل شده با اندازه‌گیری دمای موتور در صورت داغی بیش از حد آن از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. در این مقاله دلایل داغ شدن موتور یخچال را با هم مرور خواهیم کرد. شاید نتوانید مشکل را خودتان برطرف کنید؛ اما بد نیست اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید.

 

بالا رفتن دما بیشتر از 350 فارنهایت موجب داغ شدن موتور یخچال می شود.

11 مورد از مهم‌ترین دلایل داغ شدن موتور یخچال

در ادامه به بررسی یازده مورد از شایع‌ترین علل داغ شدن موتور یخچال و بررسی نیاز به مراجعه به تکنسین متخصص در هنگام بروز هر یک از این مشکلات میپردازیم.

1. خرابی فن کندانسور

کندانسور لوله‌های مارپیچی پشت یخچال است. گاز یخچال یا مبرد در این لوله‌های مارپیچی جریان پیدا کرده و دمای آن کاهش می‌یابد و به مایع تبدیل می‌شود.

یکی از مهمترین فن‌های یخچال فن خنک کننده یا فن کندانسور است. این فن در زیر یخچال و نزدیک کمپرسورقرار دارد. وظیفه این فن خنک کردن سیم پیچ‌های کندانسور است. به این صورت که با عبور دادن حرارت و هوای گرمی که کندانسور تولید کرده، دمای یخچال را تنظیم می‌کند.

اگر این فن دچار مشکل شده باشد مثلا پره‌های آن به خوبی کار نکند، یا اینکه مانعی جلوی آن باشد، حرارت کندانسور کم نمی‌شود و این می‌تواند یک علت داغ شدن موتور یخچال باشد.

اگر فن کندانسور معیوب شود، منجر به داغ شدن گاز و کمپرسور یخچال فریزر میشود.

2. کثیف بودن لوله‌های کندانسور

مشکل کثیف شدن لوله‌های کندانسور می‌تواند به یکی از دلایل داغ شدن موتور یخچال تبدیل شود. کثیفی این لوله‌ها ممکن است با ذرات گرد و خاک یا چربی به وجود آمده باشد. این کثیفی‌ها از انتقال حرارت گاز توسط کندانسور به بیرون جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد گاز یخچال به راحتی به مایع تبدیل شود و باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود.

برای حل و جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است در بازه‌های زمانی مختلف دستی به سر و روی لوله‌های کندانسور کشیده و آن را گردگیری کنید تا کار به داغ شدن موتور و تعمیر یخچال نکشد.

3. کمبود گاز مبرد

ممکن است به دلیل نشتی لوله‌ها در یخچال کمبود گاز رخ دهد. وجود گاز در یخچال برای کاهش دمای داخل آن لازم است. از علائم خالی شدن گاز یخچال یا کمبود آن می‌توان به کاهش کارایی سیستم سرمایشی اشاره کرد. در این مواقع موتور یخچال بیشترکار می‌کند تا دمای فضای داخلی یخچال را به حد مطلوب برساند. نتیجه این کار بیش از حد، به داغ شدن موتور و خرابی یخچال منجر می‌شود.

4. کثیف بودن فیلتر درایر (لوله‌ی مویی)

یک علت داغ شدن موتور یخچال ممکن است کثیفی فیلتر درایر یا لوله‌های مویی باشد.

کثیفی لوله مویی به دلیل نشت روغن به درون سیکل گازی و بسته شدن مسیر گاز یخچال بوده و باعث ایجاد اختلال در گردش گاز یخچال، کارکرد بیش از حد موتور یخچال و در نتیجه داغ شدن بیش از اندازه آن خواهد شد.

وظیفه فیلتر درایر فیلتر کردن رطوبت اضافه داخل سیکل و یا هرگونه ناخالصی موجود در سیکل گازی است و اگر به هر علتی دچار گرفتگی شده یا خراب شود باعث نشت رطوبت و آلودگی به سیکل گازی سپس کاهش سرما و به دنبال آن کارکردن بیش از حد موتور و داغ شدن موتور یخچال خواهد شد.

5. باز ماندن درب یخچال‌

اگر به هر دلیلی درب یخچال کامل بسته نشود، هوای گرم از محیط بیرون وارد یخچال می‌شود . در این مواقع موتور برای خنک کردن داخل یخچال بیشتر کار کرده و همین امر سبب داغ شدن موتور می‌گردد .

برای جلوگیری از این مشکل، باید درب یخچال را بررسی کرد. بهتر است در زمان راه اندازی یخچال، پایه‌هایی جلویی را کمی بلندتر تنظیم کرد تا درب یخچال اتفاقی باز نماند و با رها کردن درب یخچال خودش بسته شود.

6. خراب شدن لاستیک دور درب یخچال

با خراب شدن لاستیک دور درب یخچال، تبادل هوا بین محیط داخلی و خارجی یخچال اتفاق افتاده و موتور یخچال برای کمک به حفظ دمای مطلوب در داخل یخچال فعالیت بیشتری می‌کند. فعالیت بیش از حد موتور باعث داغ شدن موتور یخچال خواهد شد.

برای جلوگیری از این مشکل، باید لاستیک دور درب یخچال را به صورت منظم بررسی کرده و اگر هر گونه خرابی مشاهده شد، آن را تعمیر و یا عوض کرد.

یکی از لایل داغ شدن موتور یخچال خرابی لاستیک دور درب است که باعث نفوذ گرمای محیط به درون یخچال می شود.

7. خرابی رله استارت و یا خازن موتور

قطعه‌ای به نام رله استارت انرژی را به کمپرسور می‌رساند و بعد از آن کمپرسور شروع به خنک کردن هوای یخچال می‌کند. رله استارت و خازن موتور از قطعات موتور یخچال محسوب می‌شوند.

اگر رله استارت و خازن خراب شدند انرژی به کمپرسور نخواهد رسید و در نتیجه عملیات خنک سازی هم انجام نمی‌شود. در نهایت دمای موتور یخچال بالا می‌رود. در این صورت تعمیر خازن یخچال و رله استارت الزامی است.

8. خراب شدن قطعات الکترونیکی یخچال

ترموستات، برد الکترونیکی، سنسور و دیگر قطعات الکترونیکی مصرفی یخچال، قطعاتی هستند که اگر خراب شوند عملیات خنک‌سازی یخچال مختل شده و باعث کارکرد بیش از حد موتور یخچال می‌شوند. خرابی قطعات الکترونیکی از دلایل داغ شدن موتور یخچال هستند.

9. نگهداری نادرست از یخچال

پر کردن بیش از حد و باز گذاشتن بی دلیل درب یخچال، قرار دادن یخچال در محل نادرست، تمیز نکردن به موقع یخچال، گذاشتن مواد غذایی داغ داخل یخچال، کار کردن یخچال در محیط گرم از کارهای نادرست در نگهداری یخچال است. این عوامل می‌توانند سبب فشار آمدن به موتور و داغی بیش از حد آن شوند. در ادامه، درباره برخی از این موارد بیشتر صحبت می‌کنیم.

10. قرار دادن وسایل زیاد از حد داخل یخچال فریزر

یکی دیگر از عواملی که ممکن است منجر به داغ شدن موتور یخچال شود، این است که شما یخچال فریزر خود را فارغ از ظرفیتی که دارد، پر از مواد غذایی کنید. وقتی این اتفاق بیفتد، مسیر جریان هوای سرد که از طریق فن‌های یخچال ایجاد می‌شود، محدود شده و موجب این می‌شود که موتور یخچال بیش از اندازه کار کند تا بتواند دما را به حد مطلوب برساند.

پس بهتر است که به میزان مناسب مواد غذایی داخل یخچال بگذارید و ظرفیت یخچال را در نظر بگیرید تا جریان هوا در داخل یخچال به خوبی برقرار باشد و دچار مسدودیت و محدودیت نشود.

هر چقدر که مواد غذایی کمتری داخل یخچال باشد، بار خنک کنندگی موتور کاهش پیدا خواهد کرد و از این رو، زودتر مواد را خنک کرده و نیاز به فعالیت مداوم ندارد.

11. قرار دادن یخچال در محیطی که مناسب آن نیست

اگر رطوبت و گرما در اطراف محیط یخچال زیاد باشد،  باعث افزایش بار خنک کنندگی یخچال خواهد شد. در این حالت، موتور برای خنک کردن هوای داخل یخچال به تلاش بیشتری نیاز دارد. این افزایش تلاش، نیاز به فعالیت مستمر دارد که نتیجه‌اش می‌شود مصرف انرژی بیشتر و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور یخچال. برای همین باید به محیط قرارگیری یخچال توجه کرد.

 

برای جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال باید محل قرار گیری یخچال به دور از گرما و رطوبت باشد.

راهکارهای پیشگیری از داغ شدن موتور یخچال

با بررسی و آگاهی از دلایل داغ شدن موتور یخچال و نگهداری درست از آن می‌توان از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کرد. همچنین با انجام نکات ساده زیر تا حدودی از داغ شدن موتور یخچال پیشگیری کنید.

  • کم نبودن فاصله یخچال با دیوار برای در جریان بودن هوا در پشت یخچال
  • تمیز کردن لوله های کندانسور پشت یخچال
  • باز و بسته نکردن بیش از حد درب یخچال
  • قرار ندادن مواد غذایی داغ  دورن یخچال
  • بررسی لاستیک دور درب یخچال و اطمینان از سالم بودن آن
  • قرار ندادن یخچال در محیط گرم و مرطوب

سخن پایانی

گرمای بدنه و موتور یخچال طبیعی‌ است و نیازی به نگرانی ندارد، اما داغ شدن بیش از حد موتور، می‌تواند نشان‌ دهنده یک مشکل اساسی باشد و در صورتی که دلایل داغ شدن موتور یخچال را جدی نگیرید، خرابی موتور را در پی داشته و حتی می‌تواند یک علت برای خاموش شدن یخچال باشد.

بنابراین با نگهداری درست و بررسی دوره‌ای و منظم یخچال، در صورت بروز مشکل می‌توانید خیلی زود پی به علت داغ شدن موتور یخچال ببرید و اگر هر گونه نشانه غیر عادی را مشاهده کردید، حتما باید به تکنسین و متخصص حرفه‌ای فیکسون مراجعه کنید. همیشه دقت داشته باشید که هنگام انتخاب تعمیرکار، باید نهایت دقت را انجام دهید. چرا که برخی از تعمیرکارها، به خاطر عدم آگاهی، قطعات سالم را دستکاری کرده یا دست به تعویض بیهوده قطعاتی می‌کنند که نیازی به تعویض ندارند.

لطفا سوالات یا نظرات ارزشمند خود را برای ما بنویسید.
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید